DANS DIG I GODT HUMØR!

Humørsvingninger? Frustrationer? Alarmtilstand? Frygt? Følelserne kan være mange og svære i denne corona-tid. Men vidste du, at man kan danse sig i godt humør? Når du bevæger dig, aktiverer du endorfiner i kroppen, som automatisk løfter dit humør. Læs med og lær af Julie Stjernholm, stifter af KvindeMedK, hvordan du kan bruge dansen til at løfte dit humør.

Hvad er det, dans kan?

Når du bevæger dig, aktiverer du endorfiner i kroppen, som automatisk løfter dit humør. Derudover aktiverer musikken glædeshormoner i din hjerne. Det er to neurologiske ting, som man ikke kan fornægte, og som vil ske for alle mennesker. 
Derudover bringer det dig i fordybelse, som får dig til at glemme tid og bekymringer. Det kan være en pause eller et frirum, som nærer os med positiv energi. 
Det giver dig også en stor frihedsfølelse og hjælper med at løsne op for en masse kropslige lidelser, som f.eks. nakkespændinger og hovedpine. Hvis man beslutter at danse 15 min. hver dag, så kan man virkelig slippe af med en masse af de her lidelser, som vi alle sammen render rundt med, fordi vi er stresset, presset og overstimleret. Mange glemmer at bevæge sig, og det har kroppen altså brug for.

Hvordan giver man slip på hæmningerne?

Hvis du ikke beslutter dig for “bare” at danse, så får du heller ikke det samme ud af det. Når jeg siger “bare”, så mener jeg “bare”, fordi alle kan bevæge sig til musik. Det handler ikke om at se ud på en bestemt måde. Det handler om at give sig hen til musikken. Kroppen skal nok føre dig af sig selv. Det ligger helt kulturelt i os, vi kan slet ikke lade være. Alle kan danse. Men vi lever desværre i et meget normativt samfund, så vi danser ikke “bare”, som da vi var børn for eksempel. Man skruer lige lidt ned. Når man kigger på andre lande, hvor dans er en stor del af kulturen, vil man også opleve, at de “bare” danser. De er ligeglade. Det betyder ikke noget. I Danmark er vi mere kontrolleret, og har desværre udelukket en kæmpe stor helt naturlig glæde i vores liv. 

"Fuck nu det!"

Min store ambition med dansen er, at få flere til at sige: “Fuck nu det. Nu bevæger jeg mig bare”. Det er lige gyldigt hvordan det ser ud. Der er ikke noget rigtigt eller forkert. Vi skal øve os i ikke at ligge under for denne her begrænsningskultur.

(artiklen fortsætter under videoen)

Hvordan skal man helt konkret starte, hvis man synes det er svært?

Du sætter bare noget musik på. Det kan være en god idé, at vælge sange med noget tekst, som minder dig om det, du har brug for at blive mindet op. For at få hul på det, kan det hjælpe at lukke øjnene. Når du lukker øjnene, så fjerner du fokus fra bevidstheden og vender det indad i din krop. Prøv så at lade musikken styre dine bevægelser. Man kan sagtens starte med at stå og dreje hænder og hoved rundt, så længe man husker på, at der ikke er noget formål, så skal kroppen nok tage dig med. Vælg et musiknummer, du synes er dejligt. Lige for tiden har jeg brug for at bevæge mig til langsomme numre. Men det er jo med at mærke efter. Hvad vil give dig noget?
Hvis man har brug for at blive guidet i sin bevægelse, så er der også mange på Instagram, som danser LIVE og laver undervisningsvideoer.

Et par gode sange?

F.eks. “I Love Me” med Meghan Trainor. Det er, hvis man lige har brug for at blive mindet om, at man egentlig gør det meget godt. Den har mega meget power. 
Better When I’m dancing” også med Megan Trainor. Hun er ret energifyldt.
Kvindepower sange kan også noget. F.eks. “Run The World” med Beyonce. Der sker bare noget i os. 

Tjek hele Julies playliste her!

Er der nogle instagram-profiler, du kan anbefale?

Jeg følger jo Mie Moltke. Hun har både @miemoltke og @soulhouse_cph. Hun er god til at vise dans, hvor hun “bare” bevæger sig uden at tænke over, hvordan det ser ud. Og så er der @livebymettedk, som danser og embracer alt hvad hun har.

Følg med på Instagram