Sælger økologisk basis undertøj med fokus på høj kvalitet og en bæredygtig produktion.
Website:
www.organicbasics.com
Mads skulle egentlig bare skifte ud i sine undertøjsskuffer – men endte med at starte Organic Basics. I dag driver han denne fra San Fransisco sammen med sine tre venner og kollegaer Christoffer, Mads og Alexander.
Efter et vanvittigt 2016 hvor Organic Basics nåede nye højder og bl.a. lavede Skandinaviens største modekickstarter, valgte de fire founders, at den skulle have endnu mere gas i 2017. Det betød, at de rykkede teltpælene op i hhv. Aarhus, København og Paris og flyttede til San Fransisco. Her bor de i dag og arbejder under samme tag. Ind flyttede også kærester, nye mål og en ny mentalitet.
Hvem er du?
Jeg hedder Mads Fibiger, er 25 år og oprindeligt fra Kongsvang i Aarhus. Jeg tog en bachelor på Handelshøjskolen i Aarhus og flyttede så til København for at tage en kandidat i Accounting Strategy Control på CBS. Jeg startede Organic Basics nogle semestre inde på bacheloren og kørte det så ved siden af studiet.
Hvad laver dine forældre? Har de også iværksætterånd?
Min mor er sygeplejerske, og min far var først murer, så elektriker og så maskinmester. Min far har altid bygget ting. Han har bygget hele vores hus, så måske der er noget dér – men ikke så meget med at lave virksomheder.
Hvordan kan det så være, at du endte som iværksætter?
Jeg har altid købt og solgt ting. Hvis man skal være helt nøgtern, så er Organic Basics jo også en køb- og salgsvirksomhed; vi køber noget tøj, og så sælger vi det igen. Jeg begyndte i en meget tidlig alder at købe solbriller fra Kina og sælge dem på Den Blå Avis. Så det har nok altid ligget naturligt til mig.
Hvilken situation fik dig til at starte Organic Basics?
Jeg stod egentlig bare i en situation, hvor jeg selv kiggede på undertøjsmarkedet til mænd, fordi jeg skulle have skiftet ud i mine undertøjsskuffer. Jeg synes ikke, der var nogle gode produkter, så jeg begyndte at tænke på, hvor fedt det ville være at lave det her produkt, som vi har lavet med Organic Basics: et højkvalitetsprodukt der er økologisk produceret – og som hele værdikæden rundt er gennem en bæredygtig proces. I stedet for at folk betaler for et dyrt logo, så betaler man rent faktisk for kvaliteten og for, at det er lavet på en ordentlig måde. Det undrede mig, at det ikke fandtes.
Hvornår har du følt dig mest udfordret?
Dengang jeg selv sad med det, der tvivlede jeg på det – og det er jo nok det værste for alle single-founders derude. Uanset hvad, så har du en forskellig føling med dit projekt, hver dag du vågner. Du kan have nogle dage, hvor du bare vågner og tænker, ”det er en fucking dårlig idé”, ”det er der ikke nogen, der gider at købe”, ”jeg gider ikke mere”. Dagen efter synes du, det er det fedeste igen. Derfor er det vigtigt at få et team omkring sig, så man kan holde hinanden oppe.
Hvordan fandt du dit team?
Jeg nåede at være i gang i meget kort tid, før jeg blev kontaktet af Christoffer (medstifter af Culture Works red.). Jeg kendte hans lillebror, som jeg havde taget fat i for at få hjælp til nogle billeder af produkterne. Han havde så sladret til storebror. Christoffer og jeg fandt hurtigt ud af, at vi delte hele visionen, og at det nok ville blive meget bedre, hvis vi gjorde det sammen. Culture Works, som Alexander også var en del af, ender så med at købe halvdelen af Organic Basics. Senest har vi fået Mads med her i starten af 2017.
FYI: De to virksomheder har for nylig splittet op. Christoffer og Alexander trådte begge ud af Culture Works, for at de fuldt ud kunne hellige sig Organic Basics
Hvad afgjorde, at I flyttede til San Fransisco?
Til at starte med havde vi lavet Skandinaviens største modekickstarter, og der så vi, at der var et kæmpe stort marked i Californien. Folk herovre går op i økologi, sustainability og healthy living, så det er et godt marked for os. Trenden her begynder generelt at matche europæisk niveau, men det er bare et endnu større marked.
En anden ting er, at jeg tidligere sad i København, Christoffer og Alexander sad i Aarhus og Mads i Paris. Vi besluttede efter af have haft et sindssygt 2016, at i 2017 skulle den have en over nakken – og bestemte os for at sætte os sammen.
Havde du slet ikke nogle bekymringer?
Jeg er optimist, uanset hvad der sker – det får jeg også at vide af de andre. Jeg tror på, at det løser sig hen ad vejen. Vi har mange gange været ude for ting, hvor man tænker: ”Okay, det var virkelig nederen” eller ”det er et kæmpe problem for os”, men man finder en løsning på den ene eller den anden måde. Der var måske nogle bekymringer i starten, da vi skulle flytte sammen i en meget lille lejlighed, sove ved siden af hinanden, kun være sammen og kun snakke om den her virksomhed… ville det blive for meget?! Men vi har altid været gode til at forventningsafstemme i virksomheden.
Og hvad med kæresterne – de er flyttet med?
Ja, og det er jo vildt supportende og så fedt. Nu står jeg godt nok uden kæreste herovre, men drengene har jo altid været på den måde. Kæresterne har altid vidst, at det var det, drengene ville. Derfor tror jeg, det har givet god mening.
Hvad er det, San Fransisco giver jer, som Danmark ikke kan?
Det, vi har fået aller mest ud af, er den her Silicon Valley mentalitet, som vi har taget meget til os. Den gør, man tillader sig selv at tænke lidt større. Man begynder selv at tro mere og mere på det. Man når de mål, man får sat sig og tror i højere grad på, at det kan blive til den her fantastiske virksomhed, som vi har en vision om at blive til. Folk her synes start-ups er mega fede og spændende. Når du sidder i en Uber, og chaufføren spørger, hvad du laver, og man fortæller, man har et start-up, så vil han gerne høre om det. Sådan er folk generelt. Det gør også, at man får en masse feedback og udvikling til virksomheden.
I Danmark er Organic Basics måske meget blevet beskuet som en tøjvirksomhed, der sælger et eller andet over nettet. Herovre har investorerne og generelt folk lettere ved at købe visionen og tror i højere grad på, at det kan blive rigtig stort. I Danmark er der en anden mentalitet, som gør, at folk ikke i samme grad har tillid eller tror på det, man laver. Det lyder lidt hårdt, men det er bare en helt anden måde at anskue tingene på.
Hvordan er det at være kommet hertil?
Det er sindssygt fedt, fordi det går virkelig godt for os. Der er lange dage, men heldigvis har vi det sjovt. Vi bor jo under samme tag og er også venner udover kollegaer. Vi er desværre bare sådan i vores virksomhedskultur, at vi tit glemmer, hvor langt vi egentlig er kommet med det hele, fordi man hele tiden har øjnene på bolden. Man synes stadig, man mangler at komme langt, før den her virksomhed er, hvad man selv drømmer om, og som andre ikke kan se endnu.
Har du et godt råd til andre, der overvejer at flytte deres virksomhed til udlandet?
Jeg tror egentlig, man skal være det sted, hvor ens marked og kunder er. Hvis man kan se en åbning og en mulighed for det, så synes jeg bare, man skal gøre det, for det kan ikke gå helt galt. Hvis det ikke passer dig, så flytter du hjem igen.
Jeg er meget tilhænger af at teste tingene af. Hvis de ikke fungerer, så prøver du noget nyt, og så bliver du ved, indtil du rammer den. Det er jo det, du kan som start-up modsat store traditionelle virksomheder. De er ikke så agile og dynamiske.
En god app?
Wunderlist – jeg skal skrive alt ned.
Udgivet den 1. august 2017